lørdag 8. desember 2012

Når man er klar for å begynne på arbeidsoppgavene

Når man har lagt en plan for hvilke fag man skal ta begynner selve jobben. Som privatist på heltid har du en stor jobb foran deg. For det første er det viktig å avklare hvor lang tid man skal bruke på hvert enkelt fag. Ønsker man å ta eksamen innen et halvt år, eller et år?  Som de fleste sikkert vet er det mulig å gå opp som privatist to ganger i året, om høsten og om våren.
Det er ikke uvanlig at enkelte ambisiøse privatister ser seg "tvunget" til å ta mer enn 5 eksamener per halvår. De fleste ønsker selvsagt å bli så fort ferdige som mulig, og da er det viktig å ha en del retningslinjer, rutiner, knyttet opp til hvordan man arbeider med faget. Å ha orden i tankene er spesielt viktig når man tar mange eksamener.

"Kompetansemålene er faget - ikke lærebøkene"

Da jeg forsto dette sparte jeg mye tid, samtidig som det ga meg en viss trygghet. Spesielt på muntlig eksamen vil du se at sensor og eksaminator (som lager eksamensoppgavene) er bundet til kompetansemålene. Derfor er det svært viktig å sette seg godt inn i disse kompetansemålene. Alt utenfor er ikke pensum! Du vil oppdage at sensor og eksaminator skreddersyr oppgaver etter disse målene, og da vil du stille meget godt forberedt på eksamen.


"Lærebøkene er bare tolkninger av kompetansemålene"

Om en lærebok er god eller ei, er nok noe som oppfattes forskjellig fra person til person. Det er mange gode lærebøker der ute, men samtidig er det dessverre noen som ikke er fullt så gode. Uansett så kan man aldri på en eksamen skylde på boka hvis det går dårlig. Som privatist er man selv nødt til å skaffe seg den nødvendige kompetanse.


Eksempel Naturfag vg 1.

Nedenfor ser du kompetansemålene for naturfag:
Forskerspiren
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer variabler, anslår måleusikkerhet og vurderer mulige feilkilder

gjennomføre og tolke animasjoner og enkle datasimuleringer for å illustrere naturfaglige fenomener og teste hypoteser

forklare og vurdere hva som kan gjøres for å redusere måleusikkerhet og unngå mulige feilkilder i målingar og resultater

vurdere kvalitet på fremstilling av egne og andres observasjonsdata og tolkninger
Bærekraftig utvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

beskrive suksesjonsprosesser i et økosystem

undersøke et økosystem og vurdere hvor det er i suksesjonsprosessen

gjøre rede for faktorer som virker inn på størrelsen til en populasjon

forklare hva som ligger i begrepene føre-var-prinsippet, usikker kunnskap og begrepet bærekraftig utvikling, og gi eksempler på dette

vurdere miljøaspekter ved forbruksvalg, avfallshåndtering og energibruk

velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger disse konfliktene kan få for lokalbefolkning og for verdenssamfunnet

gjøre greie for hvordan det internasjonale samfunnet arbeider med globale miljøutfordringer

gi eksempler på naturforvaltning og endring av naturmiljøer som får konsekvenser for urfolk i Norge og i andre land
Ernæring og helse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

beskrive kjemiske kjennetegn og forskjeller på de viktigste næringsstoffene

gjøre rede for de viktigste sporstoffene, mineralene og saltene i kroppen

gjennomføre enkle kjemiske påvisninger av næringsstoffer i matvarer

forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsetting av de viktigste næringsstoffene

gjøre rede for noen hovedbestanddeler i kosmetiske produkter og lage et slikt produkt med egen varedeklarasjon

drøfte spørsmål knyttet til ernæring, trening, slanking, spiseforstyrrelser, livsstilssykdommer og soling
Stråling og radioaktivitet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

beskrive hvordan nordlys oppstår, og hvordan Norge har vært og er et viktig land i forskningen på dette feltet
forklare ozonlagets betydning for innstrålingen fra sola

forklare hva drivhuseffekt er og gjøre rede for og analysere hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren

gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, blant annet i arktiske områder, og hvilke tiltak som settes i verk internasjonalt for å redusere økningen i drivhuseffekten

gjennomføre forsøk med radioaktivitet, halveringstid og bakgrunnsstråling og forklare fenomenene

beskrive kjennetegn ved ulike typer ioniserende stråling og forklare hvordan disse utnyttes til teknisk og medisinsk bruk

forklare hvordan elektromagnetisk stråling fra verdensrommet kan tolkes og gi informasjon om verdensrommet
Energi for framtiden
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

gjøre forsøk med solceller og solfangere og gjøre rede for hovedtrekkene i virkemåten

gjøre rede for hvordan varmepumper virker, og i hvilke sammenhenger varmepumper brukes

forklare hva redoksreaksjoner er, gjøre forsøk med forbrenning, galvanisk element og elektrolyse og gjøre greie for resultatene

beskrive virkemåten og bruksområdet til noen vanlige ladbare og ikke-ladbare batterier og til brenselceller

gjøre rede for ulik bruk av biomasse som energikilde

gjøre rede for hydrogen som energibærer
Bioteknologi
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

forklare genetisk kode og hovedtrekkene i proteinsyntesen samt diskutere betydningen av arv og miljø

forklare begrepene krysning og genmodifisering og hvordan bioteknologi brukes til foredling av planter og dyr

gi en oversikt over ulike former for medisinsk bruk av bioteknologi

vurdere informasjon om og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi

Læreverkene i naturfag er det mange av. Hvilket læreverk som dekker læreplanmålene grundigst er ofte det beste. Samtidig så er det ikke antall sider som er avgjørende for grundighet. Det må være en fin balanse om hva som skal tas med og hva som ikke skal tas med.

Eksempel Samfunnsgeografi vg2

Dette faget innenfor programområde språk, samfunnsfag og økonomi er et utmerket eksempel på hvorfor kompetansemålene er det helt grunnleggende for en privatist. Det finnes svært få gode læreverk knyttet til dette faget. Jeg skal ikke reklamere for noen. Uansett så anbefales det at du jobber konkret opp mot læreplanmålene hvis du vurderer å ta dette faget. Da vil det ikke overraske deg at du får en eksamensoppgave svært lik et kompetansemål ;)


BUDSKAP: JOBB OPP MOT KOMPETANSEMÅLENE! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar